Naujienos

Nojaus arka. Kaip buvo pastatyta didžiausia pasaulyje medinė karkasinė konstrukcija

Wednesday, January 13, 2021

„Ir Dievas tarė Nojui: Pastatyk sau arką iš gofruotos medienos – ir padaryk ją taip: arkos ilgis 300 uolekčių; jos plotis yra 50 uolekčių, o aukštis – 30 uolekčių. Ir įrenk joje apatinį, antrą ir trečią [būstus]. Ir dabar aš leisiu vandens potvynį į žemę... Ir Nojus padarė viską: kaip Dievas jam įsakė, taip ir padarė.“ Iš Pradžios knygos.

Arka yra vienas žymiausių religinių simbolių pasaulyje. Potvynių ar arkų legendos egzistuoja visur, kur žmonės gyvena: tokios istorijos išliko daugiau nei 200 kultūrų visame pasaulyje. Taigi, kai naujo teminio pramogų parko Kentukyje, JAV, kūrėjai apsvarstė skirtingus projekto variantus, arka buvo akivaizdus pasirinkimas.

Įkvėpimas kilo iš noro sukurti šeimos atrakcioną, kuris skatintų žmones iš naujo permąstyti Biblijos istoriją šiandien. Nojaus arkos atkūrimas Williamstown mieste, Kentukio valstijoje, užtruko kiek daugiau nei pusantrų metų ir yra laikomas didžiausia atskirai stovinčia medienos karkaso konstrukcija pasaulyje. Statant buvo sunaudota 7 300 m3 medienos. Arka užima pusantros futbolo aikštės plotą, o pagal tūrį lygi 500 sunkvežimių su puspriekabėmis ir apima tris ekspozicijų lygius bei restoraną, kuriame yra 600 vietų viršutiniame aukšte. Didžiausia Arkos talpa yra 10 000 žmonių, nors organizatoriai vienu metu planuoja priimti iki 3 000 žmonių.

Dizainas

Idėja kilo „Answers in Genesis“ prezidentui Kenui Hamui ir tarptautiniu mastu žinomam meno vadovui Patrickui Marshui, sukūrusiam atrakcionus „Nasrai“ ir „King Kongas“ „Universal Studios“ Floridoje. Projektas „Arka“ prasidėjo popieriuje, kai Patricko Marsho vaizdai buvo derinami su Indianoje įsikūrusios „Troyer Group“, žinomos tuo, kad pastatė Amerikos ūkininkų turgų Elkharte (Indianos valstija) – didžiausią medinę daržinę JAV su medinėmis atramomis. LeRoy’us Troyeris iš „Troyer Group“ parengė pramogų parko architektūrinį planą, pavadintą „The Ark Encounter“, ir pasamdė amžių statybininkus, su kuriais dirbo anksčiau, kurie yra dailidžių srities meistrai.

Pats pirmasis klausimas, kurį uždavė architektai, buvo stebėtinai paprastas – kokio ilgio uolektis? Šis praeityje buvęs ilgio matas yra lygus atstumui nuo alkūnės iki ilgiausio piršto galiuko. Projekte „Arka“ buvo naudojamas matavimo vienetas iš hebrajų šaltinių – uolektis, kurio ilgis 51,8 cm, todėl visas pačios arkos dydis buvo 155,5 m ilgio, 15,2 m aukščio ir 25,9 m pločio.

Medienos tiekimas

Viena iš didžiausių problemų, su kuriomis susidūrė statybininkai, buvo reikalingos medienos tiekimo reikalingais kiekiais ir reikalingų dydžių klausimas.

Čia susitinkame su bendrove „Colorado Timberframe“ netoli Denverio, kuri teigia esanti „didžiausia ir pažangiausia medinių karkasų gamintoja Šiaurės Amerikoje“. Tai didžiulė gamykla, kurioje įrengtos naujausios technologijos ir medienos apdirbimo įranga, įskaitant juostines „Wood-Mizer“ stakles LT15.

Vieną dieną Keenanas Tompkinsas, „Colorado Timberframe“ savininkas, gavo vieno iš savo darbuotojų el. laišką, kuriame rašoma: „Jei mes turime didžiausią medienos karkasų gaminimo įmonę Šiaurės Amerikoje, kodėl gi ne mes negalėtume apsiimti pastatyti didžiausio medinio karkaso?“ Keenanas susisiekė su „Troyer Group“, kai arkos projektavimas jau beveik buvo baigtas ir skubiai reikėjo medienos tiekėjo. „Jie abejojo, ar viena įmonė galėtų susitvarkyti su tokiu kiekiu“, – sako Keenanas. „Mes pasakėme taip, mes įvykdysime visą projektą. Mes gaminsime bet kokio dydžio medieną pagal jūsų specifikacijas.“

Medžiagos pjovimas

Įmonė „Colorado Timberframe“ gavo sutartį ir nedelsdama pradėjo dirbti. Pačiam medienos karkasui reikėjo 3 500 m3 sunkių rąstų. Kiekvieno medienos elemento dydis buvo tiksliai apibrėžtas. Kiekviename taše reikėjo išgręžti jungtis ir griovelius, kad būtų galima surinkti konstrukciją. „Mes samdėme daugiau žmonių ir galų gale dirbome tris pamainas 24 valandas per parą, 6 dienas per savaitę metus laiko“, – pasakoja Keenanas. „Brigadą sudarė 25 žmonės: pjovėjai su rankiniais grandininiais pjūklais, mašinų operatoriai, iškraunantys vaikinai. Tai neskaičiuojant mūsų surinkimo komandos: mes turėjome dar 10 vaikinų, kurie dirbo su amišais Arkos teritorijoje.“

Arkos viduje naudojama kvadratinio skerspjūvio mediena, pagaminta iš Duglaso pocūgių, išaugintų Oregone, Vašingtone ir Britų Kolumbijoje, Kanadoje. „Iš viso buvo 120 medienos priekabų“, – sako Keenanas. „Mes atsivežėme visą grubiai supjautą medieną ir supjaustėme ją pagal dydžius, nes inžineriniuose planuose buvo nurodyti labai konkretūs galutinės medienos matmenys. Būtent čia „Wood-Mizer“ mums labai padėjo. Maždaug pusė Arkos medienos karkaso perėjo per LT15 stakles.“

Juostinės medienos pjovimo staklės LT15 yra pradinio lygio „Wood-Mizer“ staklių asortimento dalis. Tokias stakles dažnai perka medienos apdirbimo mėgėjai ar pradedantieji pjovėjai. Tačiau staklės turi savitumą: kadangi jų stovas susideda iš segmentų, kuriuos galima pridėti, staklės gali pjauti rąstus beveik be jokių ilgio apribojimų. Todėl tokios bendrovės, kaip „Colorado Timberframe“, naudoja LT15 su pailgintu stovu tik komerciniais tikslais. „LT15 staklės buvo svarbi proceso dalis“, – sako Keenanas. „Pirma, pjauti medienai pagal dydį, antra, šio projekto mediena buvo didžiulė, ir mes turėjome pagaminti savo individualius padėklus. Taigi visi padėklai buvo pagaminti su LT15 iš atraižų ir atliekų. Įsivaizduokite, kiek padėklų prireikė 3 500 m3 medienos!“

Staklėse buvo naudojami „Wood-Mizer“ 4/32 ir „10/30 DoubleHARD“ pjūklai, tačiau peiliai buvo pritaikyti, kad būtų išgauta rustikos apdaila, kaip numatyta projekte. „Architektai norėjo, kad mediena būtų kaimiško stiliaus, kad atrodytų kaip neapdorota“, – sakė Keenanas. „Mes modifikavome ašmenis, kad pjovimo paviršius atrodytų kaip po įprasto pjovimo.“

Kiti paruošiamieji darbai

Kai tik buvo išpjautos tinkamo dydžio sijos, prasidėjo antrinio apdorojimo procesas: kiekvienoje sijoje maksimaliai tiksliai išgręžti grioveliai, skylės ir dar daugiau naujomis CNC staklėmis. „Mediena buvo apdirbama CNC mašina „K2l Hundegger“. Turime keturių pėdų pločio bėgių konvejerį, todėl galėjome apdoroti 120 cm pločio, 50 cm aukščio ir 18,3 m ilgio sijas. Mes užsakėme šią mašiną dideliems komerciniams projektams. Ji atlieka visas tradicines operacijas: įpjovų ir smaigalių sujungimus, taip pat gręžimą ir išpjovimą, bet kokius griovelius ir įdubas, reikalingas plieninėms plokštėms tvirtinti arba medinėms jungtims.“

Bet ne visą medieną reikėjo paversti kvadratinio skerspjūvio tašais. Pagal Arkos projektą nuo apatinio aukšto iki paties Arkos viršaus eina 66 masyvūs 16,8 m ilgio rąstai. Šie rąstai, naudojami kaip stulpai, buvo eglių kamienai, pažeisti kinivarpų. „Mes sąmoningai stengėmės panaudoti kuo daugiau medienos, likusios nuo miškų kirtimo“, – sakė Keenanas. „Colorado Timberframe“ sukūrė specialų įrankį šiems masyviems rąstams pasukti ir, jei reikia, išpjauti jungtis ir griovelius. Viską rankomis darė šešių žmonių komanda, kuri užtruko dvi dienas, kol užbaigė vieną rąstą.

Nepaisant griežto grafiko, „Colorado Timberframe“ sugebėjo visiškai ir laiku įvykdyti užsakymą, dirbo prie projekto šiek tiek daugiau nei metus, ir toliau statė medinius karkasinius namus kitiems savo klientams. „Kol nebuvo išrasti plienas ir betonas, žmonės dirbo su mediena ir darė neįtikėtinus darbus“, – svarsto Keenanas. „Taigi šis projektas yra tam tikras grįžimas prie pagrindų, tačiau šiuolaikiniame kontekste.“

Keenanas pasidalijo, kad raktas į sėkmę buvo projekto valdymas, organizavimas ir planavimas. „Henningas Mundas, mūsų medienos apdirbimo meistras iš Vokietijos ir mano partneris, be jo mes nebūtume susitvarkę“, – sakė Keenanas. „Aš asmeniškai manau, kad jis yra geriausias medkirtys JAV.

Statyba

Apie 2 000 km į rytus nuo „Colorado Timberframe“ gamyklos Kentukyje 2014 m. rugpjūčio mėn. buvo pradėti kloti Nojaus arkos pamatai. Teritorija buvo išvalyta ir pašalinta 380 000 m3 žemės. Arka buvo pradėta statyti 2015 m. birželio mėn.

Arkos plane buvo numatyta medinę konstrukciją 3,6 m aukštyje nuo žemės įrengti ant 102 betoninių atramų. Kai mediena buvo pristatyta į Kentukį, buvo pradėta statyti masiškiausia pasaulyje medinė karkasinė konstrukcija. Kaip įprasta šioje statybos technologijoje, Arkos rėmas buvo padalytas į 2D sekcijų, vadinamų „linkiais“, serijas. Pagal tai, kaip kiekvienas gabalas ar „linkis“ buvo surenkamas ir dedamas į vietą, augo trimatė struktūra. Lenkta konstrukcija buvo renkama ant žemės ant iškeltų medinių platformų, kad visi mediniai elementai būtų sulyginti ir sujungti kaip milžiniška dėlionė.

Pirmasis „linkis“ svėrė 12,5 tonos, o jam surinkti ir sumontuoti prireikė dviejų savaičių. Du mažesni kranai pakėlė jį į vertikalią padėtį, o tada didelis kranas pakėlė „linkį“ ant betoninių atramų. Pamažu amišų statybų komanda įgijo patirties, o projekto pabaigoje vingiai buvo įrengiami du kartus per savaitę. Baigiantis projektui, vienas iš amišų dailidžių Orie’as Lehmanas į statybų aikštelę atvežė savo „Wood-Mizer“ mobiliąsias medienos pjovimo stakles LT40 ir pjovė lentas šimtams suolų, įrengtų arkos viduje ir išorėje.

Nojaus arkos statybos faktai

• 300 000 sraigtų
• 50 000 kaiščių ir varžtų

Arkos lankymas

„The Ark Encounter“ teminis pramogų parkas yra atviras plačiajai visuomenei. Ši konstrukcija dabar vadinama aštuntuoju pasaulio stebuklu. Šimtai žmonių dirbo tiesiogiai kartu, kad pasiektų bendrą tikslą – sukurtų didžiausią pasaulyje stovinčią medinę karkasinę konstrukciją. Dėl reikiamos tokių įmonių, kaip „Colorado Timberframe“ ir „Troyer Group“, patirties, žinių, įrangos ir atsidavimo stulbinantis projektas „The Ark Encounter“ dabar pritraukia lankytojus iš viso pasaulio.

„Wood-Mizer“ juostinės medienos pjovimo staklės Arkos statyboje

Be LT15 „Colorado Timberframe“ projekte „Nojaus arka“ buvo naudojamos dar bent dvejos „Wood-Mizer“ staklės. Juostinėmis staklėmis LT70 buvo pjaunamos pirmosios sijos per pristatymą „Kaiščiai ir sijos“ pačioje projekto pradžioje. Paskutiniais projekto mėnesiais mobiliosios staklės LT40 taip pat buvo naudojamos vietoje, kad iš medienos likučių būtų išpjautos lentos ir panaudotos Arkos apdailai.

Print

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

"Wood-Mizer" spaudos centras

Jūs atidarėte "Wood-Mizer", pasaulinės lyderės juostinių pjūklų ir staklių gamyboje, spaudos centro puslapį. Čia rasite įmoniės naujienas, istorijas apie įrangos naudojimą ir vaizdo pokalbius su staklių savininkais.
Kiekviena istorija yra verslo idėja ar naujas požiūris, kuris padės kitaip pažiūrėti į savo verslą. Jei ieškote naujų technologijų ar planuojate įkurti savo lentpjūvę - esate tinkamame puslapyje!

UŽSAKYTI PRENUMERATĄ

Newsletter

Ar jums patiko straipsnis? Prenumeruokite "Wood-Mizer" naujienlaiškį ir kartą per mėnesį gaukite straipsnius ir naujienas tiesiai į savo elektroninį paštą.